۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

ریشه خبر: علی مطهری و روزنامه کیهان

توضیح: در پست‌هایی با عنوان “ریشه خبر” سعی میکنم تحلیل یا خبری که یک یا چند منبع در مورد یک خبر اصلی داده‌اند را با خود خبر اصلی مقایسه کنم. این مقایسه باعث میشود سیاستهای خبررسانی منابعی که خبر اصلی را نقل قول کرده‌اند روشنتر شود و همچنین متوجه شویم اصل قضیه چه بوده است.

تحلیل خبرها:

خبر دوم: …حوادث اخير را معلول انتقام‌گيري جناب آقاي‌هاشمي رفسنجاني به خاطر شکست در انتخابات قبلي رياست جمهوري دانستيد.

خبر اول: اين توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتي كه برخي در رقابت شكست خوردند شروع شد چراكه آنها نتوانستند يك فرد جوان مثل آقاي احمدي نژاد را تحمل كنند و اختلاف هفت ميليوني را ببينند و اين بود كه از همان وقت اين موضوع در فكرشان بود كه انتقام بگيرند و نگذارند اين اتفاق دوباره تكرار شود.

ادعای خبر دوم صحیح بنظر میرسد.
خبر سوم: …آقاي مطهري اگر توجه مي كرد كه چه كسي در موضع حق ايستاده و چه كسي در موضع باطل در دام چنين استدلالي نمي افتاد... خبر چهارم: جناب آقاي مطهري پايه اول استدلال عرضه شده در آن مقاله را اين مي داند كه…در ماجراي اخير بعد از انتخابات هم يك طرف حق مطلق و طرف ديگر باطل مطلق است…چنان فرضي در هيچ جاي مقاله مورد بحث وجود ندارد پایه اول استدلال آقای مطهری صحیح بنظر میرسد.
خبر سوم: …ظاهراً عجله در ناسزاگفتن به اركان نظام مجال توجه به آن را از آقاي مطهري ستانده است… خبر دوم:
…افرادي که دست به اين جنايتها مي‌زنند از نظر ايدئولوژيک و اعتقادي مستظهر به توجيهات امثال حضرتعالي هستند…
بلاتشبيه استدلال جنابعالي شبيه استدلال معاويه در جنگ صفين است…
حرف‌هاي به تعبير شهيد مطهري «ميخ دار» افرادي مانند حضرتعالي…
بنظر نمیرسد ناسزایی گفته شده باشد. مواردی که میتوان برداشت ناسزا از آنان داشت در ستون دوم آمده اند.
خبر سوم: …اگر آقاي موسوي… به طلب حقي برخاسته بودند و در اثبات ادعاي بزرگ خود دليلي در دست داشتند و ظلمي بر آنها رفته بود، گناه همه برخوردها با كساني بود كه «طالبان حق» را مورد هجوم قرار مي دهند……كسي حقي از موسوي ضايع نكرده و ظلمي در حق وي روا نداشته است… خبر پنجم: …اگر توجیهات نویسنده مقاله را بپذیریم، اصلا مردم در هیچ مسأله‌ای حق اعتراض ندارند و اگر اعتراض کنند می‌توان با آنها به هر نحوی برخورد کرد و حتی آنها را کشت زیرا آنها اهل باطلند و ما اهل حق! استدلال آقای مطهری صحیح بنظر میرسد.
خبر پنجم: …رذالت آن گروه اندک که اعتراض آرام را تبدیل به اغتشاش کردند و به اموال عمومی آسیب رساندند و بسیجیان نورانی ما را به شهادت رساندند، امری بدیهی است و مورد اختلاف نیست… خبر ششم: …علي مطهري از كنارگزارش هاي موجود درباره قتل برخي از افراد توسط اراذل و اوباش اجاره اي و نيز شهادت 9 بسيجي به گونه اي معني دار عبور كرده بود… بایستی در مورد اصطلاح “عبور معنی دار” در خبر کیهان توضیح داده شود. آقای مطهری در خبر پنجم به این قضیه اشاره داشته اند.
خبر دوم: …بي ترديد افرادي مانند آقاي موسوي در تحريک مردم به تجمعات خياباني نقش داشته‌اند ولي آيا اين امر مي‌تواند توجيه کننده هرگونه رفتاري با اين مردم خصوصا در بازداشتگاه‌ها باشد؟ خبر سوم: …در اين وضع وقتي او (موسوی) …مردم را …با جوسازي و فريب به خيايان ها مي كشاند، اگر در اين ميانه صدمه اي به كسي وارد شد مسئول كيست؟ آنكه به دفاع از جان و مال مردم در مقابل اوباش و اشرار اجير شده ...سينه سپر كرده يا آن كه مردم را به كلمه باطل خوانده…؟ بنظر میرسد منظور آقای مطهری در خبر دوم رفتار با بازداشت شدگان بوده است اما در خبر سوم روزنامه کیهان در مورد درگیریهای خیابانی صحبت کرده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر