۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

عملکرد خبرگزاری رسمی! ایران

ایرنا در 14 آبان: کروبی: میرحسین موسوی شهامت حضور در راهپیمایی 13 آبان را نداشت.

تابناک در 15 آبان: حسین کروبی خبر ایرنا را تکذیب کرد (…حسین کروبی در گفتگویی تاکید کرد که هیچگونه مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا نداشته…)

پارلمان نیوز در 15 آبان: تکذیبیه کروبی: …با کمال تعجب روز گذشته متوجه شدم خبرگزاری ایرنا گفتگویی را به نقل از اینجانب بر اساس آن گفتگوی کوتاه دوستانه تنظیم کرده و با دخل و تصرف فراوان و دروغ‌پردازی آشکار، آن را بر روی خروجی خبرگزاری خود قرار داده است…

انصار نیوز در 15 آبان: اعلام آمادگی ایرنا برای انتشار فايل صوتي اظهارات حسين كروبي

ایرنا: فایل صوتی گفت و گوی حسین کروبی با ایرنا

ایرنا در 5 آبان 1388: …برخي از اين بايدها و نبايدهاي حرفه اي رسانه ها عبارتند از دروغ نگفتن، تهمت نزدن، پايبند بودن به اخلاق عمومي و جلوگيري از هتک حيثيتها و حرمتها.

بد نیست نگاهی داشته باشیم به مصاحبه پسر آقای کروبی (طبق ادعای ایرنا)، تکذیبیه کروبی و فایل صوتی منتشر شده.

خبری که ایرنا از مصاحبه با حسین کروبی منتشر کرده رو به 4 بخش تقسیم میکنم:

1 - ما اطلاع کافي داريم که ميرحسين موسوي در حصر نبوده است و تنها نيروي انتظامي در اطراف فرهنگستان هنر حضور داشته است اما حصري در کار نبوده است.

2 - به هر حال هر فردي از ويژگي هاي خاصي برخوردار است و نبايد ترس و نداشتن شهامت را با بيان ادله غيرمنطقي استتار کرد.

3 - چگونه پدر من مي تواند در راهپيمايي حضور پيدا کند و حصري هم در کار نبود اما آقاي موسوي هميشه در زمان راهپيمايي در حصر هستند؟

4 - نبايد به ملت دروغ گفت به هر حال اين نوع عملکردها به روحيات اخلاقي هر فردي بستگي دارد.

حسین کروبی نیز در تکذیبیه خود میگوید حرفی که زده این بوده “نشنیده‌ام ایشان در حصر باشد، حصر به موقعیتی گفته می‌شود که آیت الله العظمی منتظری گرفتار آن بوده‌اند؛ البته برخی نیروهای نظامی و امنیتی گویا در مقابل ساختمان دفتر آقای موسوی تجمع کرده و با ایجاد فضای رعب و وحشت مانع از حضور ایشان در مراسم 13 آبان شده‌اند.” و نه بیشتر.

با بررسی فایل صوتی متوجه شدم که حرف هردوطرف شامل بخشهایی هست که مطابق با واقعیت نیست. اولا در مورد آقای کروبی، ایشون حرفهای خیلی بیشتری از جمله فوق گفته اند. از جمله اشاره کرده اند که: “…کسی احساس میکنه یه وقت ممکنه آسیب برسه بهش نمیاد بیرون … دیگه اونجا یه خورده شهامت میخواد که بیای بیرون درگیر بشی باتون هم بخوری …”

مصاحبه منتشر شده توسط ایرنا نیز مطابق با این فایل صوتی نیست. مورد شماره 1 کاملا صحیح هست. مورد شماره 2 به جز عبارت “ادله غیرمنطقی” (که در فایل صوتی گفته نشده) درست هست. مورد شماره 3 در فایل صوتی نیست و مورد شماره 4 هم اصلا در فایل صوتی وجود ندارد.

در نتیجه من فکر میکنم دوطرف خلاف واقع حرف زده اند. اگرچه در سمت ایرنا، مطالب خلاف واقع بیشتری بیان شده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر